“Wij doen alles vanuit ons hart”

Organic Flavour Company

Organic Flavour Company (OFC) vermarkt al ruim 30 jaar biologische (kruiden)thee, kruiden, specerijen en gedroogde groente. In natuurwinkels vind je de producten van OFC onder de merknamen Natural Temptation en Marmello.

Het assortiment bestaat onder meer uit geneeskrachtige kruiden, thee, specerijen, jammakers en geleermiddelen. Naast biologisch zijn sommige producten ook nog Faitrade gecertificeerd.

Bio & fair
“OFC werkt al sinds het ontstaan uitsluitend met biologische producten. Ooit bestond het bedrijf uit twee pioniers, maar inmiddels zijn we uitgegroeid naar een organisatie met zo’n 45 collega’s.” vertelt Lisette Metz, Hoofd Marketing & Communicatie. “Destijds is er niet alleen voor biologisch gekozen vanwege de bijzonder goede kwaliteit, maar ook omdat deze producten niet schadelijk zijn voor mensen die er op het land mee werken. Wij hechten veel belang aan de omstandigheden van de lokale bevolking. Vandaar ook onze fairtrade principes.”

Ontwikkelingsprojecten
Naast gezonde arbeidsomstandigheden en eerlijke prijzen doet OFC ook mee aan allerlei lokale projecten. Lisette: “ Af en toe sponsoren we goede doelen,  maar we helpen ook op allerlei andere manieren. Zo hebben we een tijdje geleden geholpen om een dorpsschooltje te renoveren, in  een gebied waar we producten importeren. Ook helpen we onze boeren soms door bijvoorbeeld bepaalde benodigdheden voor te financieren. Zo kunnen we ons samen met alle leveranciers blijven ontwikkelen.”

 

MVO
Maar OFC zet zich niet alleen in het buitenland in voor een betere wereld. Lisette: “Een keer per jaar gaan we  met het hele bedrijf aan de slag voor een goed doel. Soms is dit een dag helpen op een zorgboerderij een andere keer werken we met asielzoekers. Dit zijn hele waardevolle dagen voor iedereen: op deze manier kun je echt iets betekenen! Wij doen hier alles vanuit ons hart. Daarom zijn we binnen de organisatie bijvoorbeeld ook bezig met verduurzaming. Zo is het verbeteren van onze verpakkingen een continue proces.”

Bewuste keuzes
Lisette dacht samen met EKO mee over de mogelijkheden op het gebied van duurzaamheid voor handelsbedrijven. Ze vertelt hierover: “Verduurzaming is voor mij; je bewust zijn van de impact die je maakt op je omgeving op bijvoorbeeld het gebied van water en energie. En vervolgens goed kijken naar wat je zelf kan teruggeven zodat de natuur intact blijft.” Lisette legt uit: “ Onze producten komen van ver weg. Daar kunnen we niet veel aan doen, maar wij hebben er wel bewust voor gekozen om het vervoer per boot te doen in plaats van het vliegtuig, om zo de milieubelasting te verlagen. Maar het blijft soms lastig te bepalen wat goed is en wat fout. We zijn nu verder aan het nadenken over zaken als zonnecellen en afval scheiden in de productie.”

Duurzame bedrijfsvoering
Verduurzaming gaat echter niet alleen over de grote zaken. “Toen we samen met EKO na gingen denken over alle mogelijkheden op het gebied van verduurzaming, was dit een goeie aanleiding om ook weer eens extra goed naar ons zelf te kijken.” vertelt Lisette: “Alle kleine dingen die makkelijk door te voeren waren, hebben we meteen aangepakt.  Wij gebruiken zo veel mogelijk  biologische producten in de kantine, de printer staat standaard op dubbelzijdig en de lichten schakelen automatisch uit. Dit zijn allemaal groene ideeën die voor elk bedrijf realiseerbaar zijn en waarmee al een eerste goede stap is gezet richting duurzame bedrijfsvoering.”