“Weggooien is een vies woord”

Yarrah, Harderwijk

Wanneer je een bewuste keuze maakt om zelf gezond te leven en biologisch te eten, waarom dan niet voor je huisdier? Met dit idee is in 1992 Yarrah opgericht.

Sindsdien maakt het bedrijf biologische honden en kattenvoer en inmiddels is Yarrah verkrijgbaar in maar liefst 25 landen over de hele wereld.

Bijzonder product
“Diervoeding is een bijzonder soort voeding.” vertelt Arthur Hartman, kwaliteitsmanager. “Je moet een brokje ontwikkelen dat dieren dagelijks kunnen eten, waarbij ze alle voedingsstoffen binnen krijgen, waarvan ze niet ziek worden en wat ze elke dag lekker vinden. Noem 1 product dat wij als mensen eten, dat dit allemaal heeft…? Dat is onze uitdaging! Bovendien werken wij niet met geur- en smaakstoffen. Dus het voer moet echt van zichzelf lekker zijn.”

Dierlijke restprodukten
Over de ingrediënten van het voer wordt dus goed nagedacht. Arthur: “Sommige diervoederfabrikanten vertellen heel trots dat ze gebruik maken van echte kipfilets. Wij gebruiken liever bijproducten die door mensen niet gegeten worden. Want hoe kun je nu goede vleesproducten in diervoeding verwerken, als er in grote delen van de wereld hongersnood is?” Arthur legt uit: “Dierlijke bijproducten zijn bijvoorbeeld harten, levers, longen en niertjes. Door dit te verwerken in diervoeding gaat er niets verloren, en daarbij hebben deze producten een hogere nutritionele waarde dan een kipfiletje.”

Duurzame ingrediënten
Bij Yarrah letten ze daarnaast ook op de milieubelasting van hun producten. “Voor de productie van 1 kilo rundvlees heb je zo’n 15.000 liter water nodig. Dat vinden we niet heel duurzaam. Daarom kiezen we er bij ons voer bewust voor om er vlees in te doen van een dier, bijvoorbeeld kip, waarvoor je minder water nodig hebt.” vertelt Arthur, “Bij ander ingrediënten denken we ook na over de duurzaamheid ervan. Zo is omega 3, wat in bijvoorbeeld vis zit, heel gezond hoor huisdieren. Maar omega 3 komt in de vis via het zeewier. Dus wij hebben ervoor gekozen om ook voer te maken waarin we zeewier gebruiken in plaats van vis. Daarmee is het product nog duurzamer en bovendien diervriendelijker.”

Verpakkingen
Ook verpakkingen zijn een belangrijke pijler binnen het bedrijf: “We kijken altijd goed naar het nut van een verpakking.” vertelt Arthur. “Als iets onnuttig of onlogisch is, laten we het weg. We deden bijvoorbeeld eerst onze kilozakken voer per 5 in een doos. Inmiddels laten we de dozen weg en leggen de zakken zo op een pallet. We zijn ook nog steeds opzoek naar een zak die milieuvriendelijker is. Maar dat blijft lastig. Een duurzamere verpakking mag ten slotte niet ten koste gaan van de houdbaarheid van de brokken.”

Weggooien is zonde!
Natuurlijk hebben ze ook bij Yarrah wel eens een ‘misproductie’. Het kan dan gaan om een etiket dat scheef gedrukt is of dat de kleur of de structuur van het eindproduct net iets anders is dan normaal. Arthur: “Er is in beide gevallen niks mis met de voedingswaarde en vitaminen van het eten. We kunnen het alleen niet meer verkopen. Vaak kiezen we er in zo’n geval voor om die partij weg te geven aan een goed doel. Weggooien is wat ons betreft een vies woord. Ook zijn we aan het kijken of we de houdbaarheidsdatum van de ‘alukuipjes’ met een jaar kunnen verlengen. Dit voer is steriel dus er gebeurt niks mee. Maar mensen hebben nu eenmaal de gewoonte om eens in de zoveel tijd hun voorraad kast op te ruimen en dan alleen naar de houdbaarheidsdatum te kijken. Zo wordt er heel veel goed eten weggegooid.  Dat is natuurlijk hartstikke zonde, dus daar willen we wat mee doen!”