"Verduurzamen is nooit klaar"

"Verduurzamen is nooit klaar"

Eosta is importeur, inpakker en distributeur van verse biologische groente en fruit. Het bedrijf bedient hiermee grote retailers en natuurvoedingsketens in Europa, de VS, Canada en het Verre Oosten.

Vanuit een industrieterrein in Waddinxveen maken zij, door middel van hun unieke trace & tell" systeem, informatieve campagnes en samenwerkingen met onder meer de FAO, Greenpeace en de Youth Food Movement, de wereld een beetje mooier.

Verbindingen leggen

Michaël Wilde, Sustainability & Communications Manager: “Binnen de voedingsindustrie ligt de nadruk te veel op snel geld verdienen en de korte termijn, bij Eosta zien we dat anders. Natuurlijk moet je geld verdienen, maar wij werken vanuit de visie dat maatschappelijk idealisme en commercieel realisme prima samen kunnen.” Dit idealisme uit zich onder meer in hun merk Nature & More. Hiermee helpt Eosta consumenten bij het nemen van een geïnformeerde inkoopbeslissing. Michaël: “Wij vinden het belangrijk om mensen weer in contact te brengen met de telers. Daarom hebben alle producten van Eosta voorzien van een telerspostzegel met een unieke cijfercode. Met deze code kunnen consumenten op de website allerlei informatie lezen over de teler die verantwoordelijk is voor hun eten. Zo ontstaat er een directe link tussen de teler en de consument. Die verbinding is essentieel!”

Campagnes met een boodschap

Vanuit Eosta worden er regelmatig grote campagnes opgezet waarbij allerlei thema’s aan bod komen die met biologische voeding te maken hebben. Zo is op dit moment het thema ‘Bodem’ in de campagne ‘Save Our Soils’ aan bod. Michaël: “We richten ons altijd op één thema tegelijk en die blijven wij dan herhalen… net zolang tot dat het kwartje valt.” Hij legt uit: “Het is belangrijk dat mensen verbindingen leggen bijvoorbeeld tussen hun eten en de bodem. Als consument heb je een stem. En elke keer dat je in de supermarkt staat en een product koopt, heb je invloed op hoe het met de wereld gaat. De vraag komt namelijk uit de markt. En als heel veel mensen kiezen voor biologische, bodemvriendelijke producten maak je vanzelf een verschil.”

Verantwoordelijkheid naar de toekomst

Door met hun campagnes de positieve kant van hun producten te belichten, geeft Eosta consumenten een soort virtueel schouderklopje. “In mijn vorige baan werkte ik al met groente en fruit. Maar op een gegeven moment had ik het gevoel dat ik in mijn baan meer wilde doen voor de wereld en niet alleen mijn eigen hypotheek betalen.” vertelt Michaël, “Het gaat erom dat we nadenken over wat voor wereld we achter laten. Ik hoop dat wij met onze campagnes consumenten wakker maken en dat iedereen inziet dat duurzame, chemievrije landbouw,  niet alleen gezonder is voor ons zelf maar ook voor de aarde. Daarom blijf ik de prachtige verhalen van onze telers vertellen.”

 

 

Verduurzamen is nooit klaar

Natuurlijk wordt er binnen de organisatie zelf ook hard gewerkt aan de verduurzaming van allerlei bedrijfsprocessen. Michaël: “Duurzaamheid is een proces waarbij je constant binnen je bedrijf kijkt naar wat er beter kan. Je bent dus nooit klaar! Er zijn altijd nieuwe ontwikkelingen waardoor zaken nog duurzamer en milieuvriendelijker kunnen.” Hij vervolgt zijn verhaal: “Ook denk ik dat het belangrijk is om transparant te zijn over verduurzaming binnen een organisatie. Je moet vertellen wat je doet, waarom je het doet, en wat je bijvoorbeeld nog moeilijk vindt. Daarbij is het van belang dat je voor jezelf een punt aan de horizon zet waar je naartoe wilt werken. Zo wordt iedereen binnen de organisatie geprikkeld om ermee aan de slag te gaan.”