“Met sommige leveranciers werken we al 30 jaar samen”

Udea, Veghel

Het Brabantse Veghel is de thuisbasis van Udea: een totaalleverancier in biologische levensmiddelen en sinds kort ook op het gebied van natuurlijke huidverzorging, voedingssupplementen en cosmetica.

Udea is tevens franchisegever van de EkoPlaza supermarkten en merkhouder van merken die exclusief voor de biologische winkels zijn. Onder meer: Your organic Nature, Het dichtste bij de Natuur, Lieke is vrij, Ice Cream Factory en Botanique. Binnen de organisatie wordt veel waarde gehecht aan een goede relatie met leveranciers en een zo milieuvriendelijk mogelijk bedrijfsproces. 

Duurzame relaties
Udea is altijd transparant over waar haar producten vandaan komen en wie hun leveranciers zijn. Iets wat niet vanzelfsprekend is binnen handelsbedrijven. Steven IJzerman, Medewerker Kwaliteit: “Sommige handelsbedrijven zijn bang dat als ze vertellen wie hun leveranciers zijn, hun concurrent daar heen gaat, een hogere prijs voor de producten biedt en er zo met de leverancier vandoor gaat. Wij geloven echter dat een goede band met je leverancier meer waard is dan een iets hogere prijs.” Steven legt uit: “Bij Udea maken we daarom altijd eerlijke afspraken en doen niet aan kleine lettertjes of boetes. Van onze boeren krijgen we regelmatig te horen dat ze erg tevreden zijn over de prijs die ze krijgen en over de samenwerking met Udea. En met sommige van hen werken we al 20 of 30 jaar samen. Dat zegt wel wat.”

Samen investeren
Dat je als handelsbedrijf ervoor kiest om je leveranciers een goede prijs te geven voor hun product heeft nog een bijkomend voordeel: “Wij zorgen voor een prijs waarmee ook onze leveranciers de ruimte hebben om te investeren in hun bedrijf. Als een producent maar net de kost kan verdienen, heeft hij geen mogelijkheden om te investeren in bijvoorbeeld nieuwe machines. Op den duur heb je daar als handelsbedrijf zelf ook last van.” Steven vervolgt, “Zeker als je steeds verder wilt verduurzamen en milieuvriendelijker wilt werken. Door een goede prijs te bieden, kunnen ook jouw leveranciers meegroeien in het verduurzamingsproces en kun je samen vooruitgang boeken.”

Duurzame energie
Bij Udea zijn ze daarnaast ook heel bewust bezig met energie en hun CO2-voetafdruk: “We proberen zo duurzaam mogelijk te zijn.” vertelt Steven, “Zo hebben we laatst bijna al onze lampen vervangen door led verlichting. En op de nieuwe aanbouw van het hoofdkantoor liggen zonnepanelen. Hierdoor draaien we nu 1 maand per jaar op onze eigen energie. We zijn ook aan het bekijken of we op zo veel mogelijk Ekoplaza’s zonnepanelen kunnen plaatsen. Soms kan dat niet door de bouwconstructie of de stand van de zon. Dan zoeken we naar een samenwerking met de buurt door bijvoorbeeld zonnepanelen op het dak van een school te plaatsen.”

 

Energie neutraal
Als groot in- en exportbedrijf zijn een aantal punten natuurlijk lastiger te verduurzamen: “We hebben heel veel vrachtwagens. Dat is niet zo duurzaam, maar hierbij is het technisch (nog) niet mogelijk om dit op een andere manier te doen.” vertelt Steven, “Het is onze uitdaging om in de toekomst energie neutraal te worden en dus zelfvoorzienend in ons verbruik. Zonne-energie zou hier een oplossing kunnen zijn. Maar ook afvalreststoffen kunnen weer het begin zijn van iets nieuws. We proberen nu al zo veel mogelijk recyclebare verpakkingen te gebruiken, zodat we de kringloop sluiten. Zo blijven wij ons op gebied van duurzaamheid steeds verder ontwikkelen.” 

Steven over de werkgroep:
“De werkgroep bijeenkomsten waren erg interessant door de verschillende kennis die daar bij elkaar komt. Je hebt met z’n alle een bepaalde gedachtegang waardoor we het veelal met elkaar eens waren. Alleen over de details verschilden we wel eens van mening. Een voorbeeld daarvan is ‘lokaal’. Dit is natuurlijk een relatief begrip en moet wel realistisch zijn. Wij willen onze klanten graag een totaal assortiment bieden, maar bananen zijn niet lokaal verkrijgbaar. Dan zal het in dat geval toch van verder weg moeten komen. Waar we het bijvoorbeeld snel over eens waren was het stukje eerlijke handel. Dit valt buiten de bio wetgeving, maar iedereen was het er over eens dat dit een belangrijk facet is binnen de sector. ”

Steven over EKO:
“EKO staat wat ons betreft voor duurzaamheid. Er zijn ontzettend veel biologische boeren die meer doen dan wat de biologische wetgeving van ze vraagt. Die elementen worden door EKO uitgelicht. Het is belangrijk dat die verhalen verteld worden. Wij hebben dat zelf ook. We doen van alles aan duurzaamheid maar we vertelden het niet. Onze reclame bladen worden bijvoorbeeld allemaal van gerecycled materiaal gemaakt. Maar niemand wist dat. Er zit heel veel snelheid in ons bedrijf en we zijn allemaal heel erg van het doen: zodra we iets doorgevoerd hebben, zijn we al weer bezig met de volgende stap. Maar een tijdje geleden zijn we begonnen om inzichtelijk te maken wat we allemaal aan verduurzaming doen. Zo weten onze klanten waar we allemaal mee bezig zijn.”