“Klanten kunnen zien hoe de koeien erbij lopen”

Boerderij van Os, Doorn

In de prachtige bosrijke omgeving van Doorn, op het landgoed Moersbergen staat het biologisch vleesveebedrijf van Nico en Nelie van Os. Hier houden zij Limousinkoeien: een roodbruin sterk koeienras dat vroeger met name werd gebruikt voor het bewerken van landerijen. Tegenwoordig is het een geliefd ras vanwege de bijzonder fijne smaak van het vlees.

Limousinkoeien

“Wij pachten deze boerderij van het Utrechts Landschap.” vertelt Nico. “Limousinkoeien kunnen goed voor zichzelf zorgen en zijn daarom zeer geschikt voor de begrazing van dit natuurgebied. Ze zijn bovendien mooi in het landschap en kunnen hun eigen kalfjes baren. De koeien leven hier in familiekuddes en mogen hun horens houden. Daardoor onstaat er een duidelijke rangorde: de oudere dames hebben de grootste horens en hebben het daarmee voor het zeggen.” Limousinkoeien staan ook bekend om hun bijzonder lekkere smaak. Nico: “ Dit komt doordat er vetadertjes door het hele vlees heen lopen in plaats van alleen een randje er omheen. Dit maakt het een stuk malser.”

Super verse vleespakketten

Om de 3 à 4 weken brengt Nico met de trekker een dier naar de slachterij. De verkoop van het vlees doet het echtpaar zelf vanuit hun winkeltje aan huis. Nelie: “Wanneer het vlees van de slager komt, kunnen mensen het dezelfde avond nog ophalen. De pakketten zijn vanaf 10 kg en bevatten verschillende soorten vlees, zoals runderlappen, rollade en biefstuk.  Naast de 10 kg pakketten verkopen Nico en Nelie het vlees ook in kleinere porties vanuit de vriezer. Nelie: “Desgewenst kunnen we vlees ook vacuüm verpakken. Dan blijft het langer goed.” Nelie vertelt enthousiast: “Ik ben ook net begonnen met de verkoop van lokale honing, thee en jam. Maar dat is meer voor erbij als cadeautje ofzo.  Alleen koud vlees in de winkel vind ik zo ongezellig.” 

Kennis delen

Op het erf van Nico en Nelie komen veel toevallige voorbijgangers. Dwars door het erf loopt namelijk een wandel- en fietsroute. Dit zorgt ervoor dat allerlei mensen spontaan in aanraking komen met de biologische werkwijze van het bedrijf. Nico: “Soms knopen we een praatje aan met de mensen die over het erf heen lopen of ze komen zelf naar ons toe met een vraag. Het is leuk om kennis te delen. Eerst hadden we melkkoeien. Dan heb je helemaal geen contact met de mensen die je product consumeren. Want zodra de melk het erf af is, verdwijnt het in de grote bulk. Nu komen klanten aan huis en vertellen ze over hun ervaringen met het vlees. Dat is veel leuker en bovendien weet je dan voor wie je het doet!”

 

Bewust biologisch

Bij Nico en Nelie op de boerderij hebben ze bijna een gesloten kringloop. Nico: “De kalfjes worden hier geboren, eten het eten wat hier verbouwd wordt en we verkopen het vlees ook weer vanaf ons eigen erf. We kopen alleen af en toe wat biologisch krachtvoer bij. Dat betekent dat we precies weten wat er in ons vlees zit. We merken ook dat wanneer er net een vleesschandaal in de media is geweest, het veel drukker is in de winkel. Klanten weten dat er bij ons niet mee gerommeld wordt: ze kunnen zien waar het vlees vandaan komt en hoe de koeien erbij lopen. We zien ook dat mensen over het algemeen steeds meer waarden hechten aan biologisch en er bewust voor kiezen. Daarom is het belangrijk dat we ons als sector blijven onderscheiden van gangbaar. We moeten voorop blijven lopen als het gaat om verduurzaming en dierenwelzijn.”