DO-IT is een import en export bedrijf dat producten verhandelt van over de hele wereld. Dit zijn grotendeels bulkproducten zoals sojabonen, rijst en pasta.
Daarnaast heeft DO-IT een uitgebreide lijn consumentenartikelen onder de merken La Bio Idea en Amaizin. Bovendien verzorgt DO-IT verpakkingen voor een aantal (huis-)merken en grootverpakkingen voor de horeca. En dit alles 100% biologisch.
Ambacht
DO-IT bedient allerlei soorten bedrijven. Onder meer doordat zij hun klanten de unieke mogelijkheid biedt om mixed pallets te bestellen. Jurrien Roossien, Ambassadeur van DO-IT. “Bij veel andere handelsbedrijven kun je alleen pallets inkopen met één productsoort. Bij ons kun je echter ook een pallet bestellen met verschillende ingrediënten. Deze manier van werken heeft als voordeel dat bedrijven die beginnen met bio (en waar biologisch nog klein is), of bedrijven die maar een paar biologische producten in hun lijn hebben, ook bij ons terecht kunnen. Noem het de ambachtelijkheid van DO-IT. De mensen in ons magazijn leren elkaar hoe je dit soort bestellingen het best kunt samenstellen. Het gaat simpele trucjes als: leg nooit de chips onderop. Klinkt simpel, maar een computer bedenkt dat niet.”
Andere wereld
De kwaliteit van alle producten staat vanzelfsprekend hoog in het vaandel. Jurrien: “Veel van wat hier binnenkomt, komt van ver. Sommige producten gaan wel twee keer over de evenaar. Door de warmte en de reistijd kunnen insecten een probleem vormen. Hiervoor hebben we de beschikking over een speciaal apparaat dat de insecten die zijn meegereisd verwijdert. Verder zijn grondstoffen bij ons zoals ze van het land komen. Gangbare bedrijven zien een mix van allerlei verschillende maten nootjes en vragen ons waarom we alles door elkaar gooien. Maar in werkelijkheid is het andersom. In de gangbare industrie wordt alles uit elkaar gehaald en op maat gesorteerd. Maar dat is niet hoe het in de natuur groeit.”
Betrokken handelspartner
DO-IT bestaat al meer dan 25 jaar. In al die jaren hebben ze goede relaties opgebouwd met hun leveranciers. Dit hebben ze onder meer te danken aan hun betrokken houding. Jurrien: “Sommige boeren willen graag omschakelen naar biologisch, maar beschikken niet over de kennis of (financiële)middelen. Hen helpen we met bijvoorbeeld de voorfinanciering van zaadgoed en advies. Zo zijn er meerdere internationale projecten waarin we een soortgelijke actieve rol spelen. Hierdoor leren we de mensen én de producten goed kennen. Deze vorm van transparantie is van groot belang. Wij blijven onze boeren daarom ook geregelmatig opzoeken, zodat we weten hoe het met ze gaat en wat er speelt.”