Eerste EKO-döner van Nederland geopend

Op 9 februari starten twee voormalig Syrische bootvluchtelingen het eerste duurzame döner/kiprestaurant van Nederland.

EKO-netwerklunch voor chefs en restaurateurs

25% van de restaurantbezoekers verkiest een restaurant met duurzaamheidskeurmerk boven een gewoon restaurant (bron: Horecava 2017).

Eerste festival met Gouden EKO-keurmerk

Festival Welcome To The Future denkt aan de toekomst. Op dit festival is het eten volledig biologisch.

Tweede vestiging The Barn Food

EKO restaurant The Barn, dat ook een vestiging heeft op de Amsterdamse Zuidas, heeft inmiddels een tweede vestiging in Utrecht.

Gys wint Gaia Green Award

Drie EKO-gecertificeerde restaurants stonden dinsdag in de finale van de Gaia Green Awards, de prijs voor het duurzaamste horecabedrijf. 

100% biologische taarten bij Safa in Zutphen

Safa aan de Spittaalstraat in Zutphen mag voortaan het EKO-keurmerk Horeca Goud100% voeren.

EKO-horecanetwerklunch in Eindhoven

EKO-keurmerk organiseerde een netwerklunch voor horecabedrijven die meer werk willen maken van biologisch op de kaart. 

Leuk item van EKO bedrijf Driekant op RTL7

RTL7 kwam langs bij Driekant in Zutphen. Bekijk het item hier terug.

Primeur: drie EKO-keurmerk certificaten voor Heerlijkheid Mariënwaerdt

Vandaag is het driedubbel feest op Heerlijkheid Mariënwaerdt in Beesd. Gedeputeerde Bea Schouten van de provincie Gelderland reikt maar liefst drie EKO-keurmerk certificaten uit. Niet alleen de twee horecalocaties op het landgoed worden EKO-gecertificeerd. Ook de landgoedwinkel ontvangt een EKO-certificaat. Heerlijkheid Mariënwaerdt is een landgoed waar duurzaamheid en biologische productie kernwaarden zijn. Een perfecte match met het EKO-keurmerk, dat staat voor ambitieuze biologische ondernemers die de duurzaamheidslat steeds weer iets hoger leggen. 

EKO-voordeel op leningen Triodos en Rabobank

EKO-licentiehouders kunnen op basis van hun maatschappelijke doelen en EKO-inspanningen voordeel krijgen op leningen bij Triodos Bank en Rabobank.

Beauforthuis eerste theater met EKO-keurmerk horeca

Gisteravond reikte wethouder Fluitman het EKO-keurmerk uit aan Theater Beauforthuis te Austerlitz/Zeist. Dit gebeurde tijdens een avontuurlijk podium voor ambitieus en gevestigd talent met uiteenlopende roots.

Met het EKO-keurmerk horeca zijn bezoekers van het Beauforthuis ervan verzekerd dat minimaal 80% van de horecaproducten EKO-gecertificeerd zijn. Het Beauforthuis serveert van oudsher biologische producten. Met het EKO-keurmerk laat het theater zien dat het waarde hecht aan eerlijke ingrediënten een duurzame voedselproductie, eerlijke handel en een eerlijke prijs voor de boeren.

Geen plofkip in EKO-horecabedrijf

De EKO-certificering van een horecabedrijf (brons, zilver of goud) is gebaseerd op het percentage biologische inkoop, plus een plan voor continue verduurzaming. Hoewel het voor de meeste EKO-ondernemers vanzelfsprekend is, hebben we voor 2019 voor het eerst aangegeven wat we echt niet bij EKO vinden passen. Deze uitsluitingsgronden zijn: producten uit duidelijk dieronvriendelijke landbouwpraktijken, zoals plofkip of ganzenlever, en ‘rode-lijst’ vis van de Viswijzer (bepaald door seizoen, vangstmethode, vangstgebied).
Verder wordt kweekwild voortaan niet meer aangemerkt als wild, maar als een product uit de gewone veehouderij, waarvoor een dierenwelzijnsniveau van minimaal één ster Beter Leven of gelijkwaardig moet gelden. Echt wild, afkomstig van beheer en dus niet uit een landbouwsysteem, telt niet mee bij de berekeningen van het percentage biologisch en past dus goed bij een EKO-restaurant. Van belang is dan wel dat de herkomst ondubbelzinnig is; daarom bij voorkeur uit eigen land en uit een korte keten.
Vanaf half januari staan de aangepaste documenten op de websites eko-keurmerk.nl en eko-horeca.nl. Bij vragen of voor hulp bij het maken van de juiste keuzen, kunt u altijd contact opnemen met René Heusschen of Andre Brouwer.

De Goede Snackbar redt het niet

EKO-keurmerk steunde van harte een ondernemersinitiatief in Zutphen om de schoolkantine een stuk gezonder te maken. Bij drie vestigingen waren vers gemaakte broodjes en salades en betere frisdrank te koop, zoveel mogelijk bio. Over de noodzaak van een gezondere schoolkantine is geen discussie, maar het is wel balanceren: als het aanbod té ‘verantwoord’ of te duur wordt, zoeken de leerlingen liever een snackbar in de buurt op.

Dat balanceren lukte aardig, maar de verse bereidingen vroegen veel menskracht in relatie tot de omzet. De school wilde daar niet of onvoldoende in bijdragen om het project rendabel te krijgen. Net als bij ziekenhuizen en verzorgingsinstellingen wordt voeding op scholen gezien als een kostenpost. Een Cola- of een candybarautomaat levert geld op; waarom moet de kantine dan geld kosten?

Daarom is het project stopgezet. Ondertussen tekent de overheid convenanten met allerlei partijen voor gezonder eten op scholen waarin voornamelijk de gevestigde belangen vertegenwoordigd zijn. Wij zoeken voor 2019 samenwerking met scholen die echt iets willen veranderen.

Food Unplugged Festival

Food Unplugged, een festival voor foodprofessionals, heeft het horeca-certificaat EKO-brons ontvangen!

Samen met chef-kok Eric van Veluwen lieten we foodprofessionals het verschil tussen biologisch en niet-biologisch proeven, met veel verrassende reacties. EKO, dat proef je!

Weet wat je eet

Meer kennis voor chef-koks in premium dining-restaurants nodig over de inkoop en het gebruik van biologische producten

Namens Stichting EKO-keurmerk is er een afstudeeronderzoek gedaan naar biologische voedingsproducten binnen restaurants. Vooraf was het onduidelijk waarom de horeca op het gebied van biologische voeding achterloopt ten opzichte van de retail – de vraag vanuit de consument naar biologische voedingsproducten stijgt namelijk ieder jaar.

Stichting EKO-keurmerk wil weten waarom de restaurants in het luxere segment die al voor een gedeelte biologische voedingsproducten inkopen, hier zo weinig gebruik van maken terwijl zij er dus wel geïnteresseerd in lijken. En wat zijn de mogelijkheden en belemmeringen van restauranthouders om meer biologisch te kopen? Hierbij is de volgende adviesvraag opgesteld: “Hoe kan Stichting EKO-keurmerk inhoudelijk invulling geven aan een gedragsbeïnvloedende campagne dat het aantal ‘premium dining’ restaurants dat voor minder dan 20% biologische voedingsproducten inkoopt zal beïnvloeden om voor 20% of meer biologische voedingsproducten in te gaan kopen?”. Er is gebruik gemaakt van literatuurstudie en van acht diepte-interviews bij restauranthouders en chef-koks.

Prijs-kwaliteit en streekproducten zijn belangrijk
Uit de resultaten is gebleken dat de restauranthouders de kwaliteit, prijs en traceerbaarheid het belangrijkst vinden bij de inkoop van voedingsproducten in het algemeen. De prijs van biologische producten is meestal hoger en dat is een drempel als de toepassing dit niet rechtvaardigt. Ook wordt in de praktijk vaker gekozen voor een product uit de streek aangezien de restauranthouders de herkomst en het te vertellen verhaal bij het product belangrijk vinden.

Restauranthouders en chef-koks willen graag meer biologische producten inkopen, maar…
ze ervaren de volgende barrières: de logistieke distributie, consistentie in het aanbod (zowel groenten als vlees) en de kennis van henzelf en van de werknemers over biologisch zijn niet optimaal.

Chef-koks met een visie op biologische producten maken het verschil
Ook is er een belangrijk verschil tussen de groep van meer dan 20% biologisch en de groep van minder dan 20% biologisch. De eerste groep is intrinsieker gemotiveerd en heeft duidelijk meer kennis en ervaring van en met biologische producten dan de eerste groep. Er is bij de meer dan 20% biologische chefs een duidelijk beleid dat zichtbaar is in de praktijk. En zij herkennen ook de wens van de consument voor meer biologische producten.

De resultaten van dit onderzoek tonen aan dat door verbreding en verdieping van de kennis, waar men ook voor open staat, het belangrijk is om de barrières weg te nemen.

Campagne
Er zijn drie alternatieve oplossingsrichtingen onderzocht en het advies is om een gedragsbeïnvloedende campagne te ontwikkelen met behulp van een serie korte filmpjes op sociale media. Deze serie zal bestaan uit zes afleveringen specifiek gericht op de geïnteresseerde restauranthouders die nu nog voor minder dan 20% biologische voedingsproducten inkopen. In deze serie wordt ingegaan op het verhaal achter biologisch, inspirerende voorbeelden en op oplossingen voor de genoemde barrières (oa. logistieke oplossingen, aanbod biologische streekproducten).

Wanneer het aantal restaurants dat voor 20% of meer biologische voedingsproducten inkoopt stijgt, wordt biologisch voor de gasten toegankelijker gemaakt. Met het EKO-keurmerk Horeca kunnen deze restaurants worden gecertificeerd en kan de consument ook meer buitenshuis betrouwbaar biologisch eten.

 

Chantal Trotsenburg, student Hogeschool Saxion Apeldoorn, hotelmanagement
en René Heusschen (begeleider Stichting EKO-keurmerk)

Heeft u interesse in het gehele rapport of wilt u meer informatie ontvangen? Mail naar: info@eko-keurmerk.nl.

 

Horeca-netwerklunch op 23 september in Eindhoven

Biologisch groeit snel in de horeca. Een beetje (bedrijfs)restaurant kan zich nu onderscheiden. Wilt u ook meer werk maken van bio op de kaart? Kom dan naar de inspirerende netwerklunch op 23 september a.s. in gasterij Wasven in Eindhoven, dat dan ook (voor het eerst) het gecombineerde EKO/Green Key label krijgt uitgereikt. Aanmelden via een mailtje naar info@eko-keurkmerk.nl (alleen voor professionals).