EKO-netwerklunch voor chefs en restaurateurs

25% van de restaurantbezoekers verkiest een restaurant met duurzaamheidskeurmerk boven een gewoon restaurant (bron: Horecava 2017).

EKO-horecanetwerklunch in Eindhoven

EKO-keurmerk organiseerde een netwerklunch voor horecabedrijven die meer werk willen maken van biologisch op de kaart. 

Eerste editie EKO-week van start

Vandaag start de eerste editie van de EKO-week. De EKO-week vindt plaats van 8 tot 14 oktober en is een initiatief van Stichting EKO.

De behoefte aan duurzaam en eerlijk eten neemt toe. Daarom organiseren duurzame ondernemers een week lang activiteiten in hun winkel, restaurant en op hun erf. Deze EKO-ondernemers staan niet alleen voor biologisch voedsel, maar zetten ook extra stappen op het gebied van biodiversiteit, dierenwelzijn, minder afval, voedselverspilling en sociaal beleid. Komende week wordt het EKO-keurmerk uitgereikt aan de 1000e duurzame ondernemer uit Leiden. De EKO-week vindt plaats van 8 tot 14 oktober en is een initiatief van Stichting EKO.

Behoefte duurzaam en eerlijk eten neemt toe
Volgens Marleen Meijers van Stichting EKO is de aandacht voor duurzaam en eerlijk eten de laatste jaren toegenomen. Consumenten besteden aanzienlijk meer geld aan duurzaam voedsel, zo blijkt uit de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel. Dit komt met name door het verbrede aanbod aan producten. Meijers benadrukt het belang van meer kennis over waar eerlijk eten voor staat, op welke manieren Nederlandse ondernemers een extra stap zetten door te werken aan verduurzaming én waar men duurzaam voedsel kan kopen en consumeren. Meijers: “Daarom starten we de EKO-week. Zo kunnen consumenten die biologisch willen eten en duurzaamheid belangrijk vinden op een leuke en leerzame manier kennis maken met de verhalen van bevlogen EKO-ondernemers en weten zij waar ze hen kunnen vinden. Ga bijvoorbeeld naar een proeverij in een duurzame winkel of boerderij, of laat je verrassen in een EKO-restaurant.”

Aandacht voor duurzame ondernemers
Tijdens de EKO-week bieden duurzame boeren, winkeliers en restaurants consumenten een kijkje in hun keuken. EKO-ondernemers werken met biologisch eten én kiezen voor verdere verduurzaming door elk jaar te werken aan twee thema’s. Zij stellen daar meetbare doelen bij: zoals minder water en meer biodiversiteit of meer dierenwelzijn en minder verpakkingen. Op deze manier worden de producten, diensten en locaties elk jaar duurzamer en eerlijker.

1000e EKO-keurmerk uitgereikt
EKO-ondernemer Sjaak van de Geijn ontvangt deze week het EKO-keurmerk voor zijn theehuis De tuin van de smid in Leiden. Het is de 1000e ondernemer die een keurmerk ontvangt van Stichting EKO. Van de Geijn: “Duurzaamheid zat al in onze genen. Maar sinds we zijn aangesloten bij EKO zijn we nóg kritischer naar de inkoop gaan kijken, met het doel om straks volledig biologisch én duurzaam te ondernemen. De duurzaamheidsthema’s van EKO zijn onderdeel geworden van de bedrijfsvoering en helpen ons daarbij.”

EKO Horeca kookworkshops op de Bio-beurs

Op 23 en 24 januari vindt de Bio-beurs weer plaats in de IJsselhallen in Zwolle. Ook dit jaar is er een Foodplein waar verschillende workshops gegeven zullen worden voor horecaondernemers die graag meer met biologisch willen doen. André Brouwer van Stichting EKO-keurmerk: "Wij willen met de workshops de foodprofessionals graag meer leren over duurzaamheid."

Er zullen zes themaworkshops zijn, onder andere over veganistisch koken, voedselverspilling en Man in de Pan. Onder andere Gerard Hardeman van Dutch Organic Baking School, Rutger Rodenburg van de Stadsherberg Zwolle en Daniël Saat van Restaurant Spirit zullen een workshop verzorgen.

Lees meer over de kookworkshops op de Bio-beurs