EKO-netwerklunch voor chefs en restaurateurs

25% van de restaurantbezoekers verkiest een restaurant met duurzaamheidskeurmerk boven een gewoon restaurant (bron: Horecava 2017).

EKO-horecanetwerklunch in Eindhoven

EKO-keurmerk organiseerde een netwerklunch voor horecabedrijven die meer werk willen maken van biologisch op de kaart. 

Eerste editie EKO-week van start

Vandaag start de eerste editie van de EKO-week. De EKO-week vindt plaats van 8 tot 14 oktober en is een initiatief van Stichting EKO.

De behoefte aan duurzaam en eerlijk eten neemt toe. Daarom organiseren duurzame ondernemers een week lang activiteiten in hun winkel, restaurant en op hun erf. Deze EKO-ondernemers staan niet alleen voor biologisch voedsel, maar zetten ook extra stappen op het gebied van biodiversiteit, dierenwelzijn, minder afval, voedselverspilling en sociaal beleid. Komende week wordt het EKO-keurmerk uitgereikt aan de 1000e duurzame ondernemer uit Leiden. De EKO-week vindt plaats van 8 tot 14 oktober en is een initiatief van Stichting EKO.

Behoefte duurzaam en eerlijk eten neemt toe
Volgens Marleen Meijers van Stichting EKO is de aandacht voor duurzaam en eerlijk eten de laatste jaren toegenomen. Consumenten besteden aanzienlijk meer geld aan duurzaam voedsel, zo blijkt uit de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel. Dit komt met name door het verbrede aanbod aan producten. Meijers benadrukt het belang van meer kennis over waar eerlijk eten voor staat, op welke manieren Nederlandse ondernemers een extra stap zetten door te werken aan verduurzaming én waar men duurzaam voedsel kan kopen en consumeren. Meijers: “Daarom starten we de EKO-week. Zo kunnen consumenten die biologisch willen eten en duurzaamheid belangrijk vinden op een leuke en leerzame manier kennis maken met de verhalen van bevlogen EKO-ondernemers en weten zij waar ze hen kunnen vinden. Ga bijvoorbeeld naar een proeverij in een duurzame winkel of boerderij, of laat je verrassen in een EKO-restaurant.”

Aandacht voor duurzame ondernemers
Tijdens de EKO-week bieden duurzame boeren, winkeliers en restaurants consumenten een kijkje in hun keuken. EKO-ondernemers werken met biologisch eten én kiezen voor verdere verduurzaming door elk jaar te werken aan twee thema’s. Zij stellen daar meetbare doelen bij: zoals minder water en meer biodiversiteit of meer dierenwelzijn en minder verpakkingen. Op deze manier worden de producten, diensten en locaties elk jaar duurzamer en eerlijker.

1000e EKO-keurmerk uitgereikt
EKO-ondernemer Sjaak van de Geijn ontvangt deze week het EKO-keurmerk voor zijn theehuis De tuin van de smid in Leiden. Het is de 1000e ondernemer die een keurmerk ontvangt van Stichting EKO. Van de Geijn: “Duurzaamheid zat al in onze genen. Maar sinds we zijn aangesloten bij EKO zijn we nóg kritischer naar de inkoop gaan kijken, met het doel om straks volledig biologisch én duurzaam te ondernemen. De duurzaamheidsthema’s van EKO zijn onderdeel geworden van de bedrijfsvoering en helpen ons daarbij.”

EKO Horeca kookworkshops op de Bio-beurs

Op 23 en 24 januari vindt de Bio-beurs weer plaats in de IJsselhallen in Zwolle. Ook dit jaar is er een Foodplein waar verschillende workshops gegeven zullen worden voor horecaondernemers die graag meer met biologisch willen doen. André Brouwer van Stichting EKO-keurmerk: "Wij willen met de workshops de foodprofessionals graag meer leren over duurzaamheid."

Er zullen zes themaworkshops zijn, onder andere over veganistisch koken, voedselverspilling en Man in de Pan. Onder andere Gerard Hardeman van Dutch Organic Baking School, Rutger Rodenburg van de Stadsherberg Zwolle en Daniël Saat van Restaurant Spirit zullen een workshop verzorgen.

Lees meer over de kookworkshops op de Bio-beurs

Food Unplugged Festival

Food Unplugged, een festival voor foodprofessionals, heeft het horeca-certificaat EKO-brons ontvangen!

Samen met chef-kok Eric van Veluwen lieten we foodprofessionals het verschil tussen biologisch en niet-biologisch proeven, met veel verrassende reacties. EKO, dat proef je!

Foodplein op Bio-beurs biedt inspiratie voor horeca en catering

Op 22 en 23 januari organiseert Bionext (ketenorganisatie van biologische landbouw en voeding) weer de Bio-beurs; de beurs voor professionals in biologische landbouw en voeding. Een van de onderdelen op deze beurs is het foodplein. Dit foodplein is in feite een grote keuken op de beurs waar diverse experts inspiratie bieden richting ondernemers in de horeca en catering om hun keuken verder te verduurzamen en vaker te kiezen voor biologische ingrediënten op de menukaart.

Het marktaandeel op biologisch in het out-of-home kanaal blijft nog steeds flink achter ten aanzien van het aandeel van biologisch in de supermarkt (1,7% versus 3,4% in 2018). Het gebrek aan kennis rondom biologische voeding, de beperkte beschikbaarheid van biologisch aanbod in het kanaal en de prijs van biologische voeding, lijken de belangrijkste oorzaken voor het achterblijven van het marktaandeel biologisch in het out-of-home kanaal.

Het foodplein is erop gericht om een deel van deze barrières weg te nemen. Door diverse inspiratiesessies van ondernemers uit de duurzame branche, kunnen bezoekers van het foodplein zich laten inspireren. Dit jaar kent het foodplein 3 inspiratiesesssies: Good Food, Good Fish, Good Entrepreneurship. De dag wordt begeleid door Maaike de Reuver van FoodInspiration. Maaike is hoofdredacteur bij FoodInspiration en vertelt dagelijks over ontwikkelingen in de foodbranche.

GOOD FOOD
Eric van Veluwen zal vanuit het thema ‘good food’ ingaan op zijn ervaring. Eric is al jaren een begrip in de biologische culinaire wereld en is een inspirator op het gebied van duurzaam ondernemen. Eric is mede-eigenaar van Antropia; een vergader- en congreslocatie in Driebergen-Rijsenburg.
Eric gaat tijdens zijn inspiratiesessie (waar hij zelf gaat spreken én koken) in op de vegetarische keuken, maar dan wel op duurzame wijze. Dat betekent onder andere dat hij kiest voor zoveel mogelijk seizoensproducten en producten van dichtbij. Dus geen soja uit Zuid-Amerika en zoveel mogelijk verspillingsvrij. Groenten zijn immers bederfelijk, hoe ga je daar als kok efficiënt mee om?

GOOD FISH
Good Fish Foundation is een begrip op het gebied van duurzame vis. De milieuorganisatie stelt zich ten doel om overbevissing en milieuschade door visserij en viskweek tegen te gaan door de ambitie om enkel goede vis in Nederland te hebben. Door het vergroten van de vraag naar duurzame vis wordt het voor visproducenten meer rendabel om mee te gaan met duurzaamheid. De organisatie is uitgever van de VISwijzer en geeft onder andere advies aan consumenten, supermarkten, restaurants en viswinkels welke vis wel of niet duurzaam is. Maar wat is nu duurzame vis en hoe beoordeel je duurzaamheid? In hoeverre kun je dan letten op keurmerken als MSC en ASC of juist het biologische keurmerk? Visstand, vismethode, seizoen en vangstgebied spelen allemaal een rol. In hun inspiratiesessie vertellen Christien Absil en Maud Veraar (beide directeur en oprichters van Good Fish Foundation) van Good Fish Foundation waar je als kok/inkoper op moet letten bij de keuze voor duurzame vis. Tijdens de inspiratiesessie zal een van de ambassadeurs van Good Fish Foundation: 'de chefs voor goede vis' gaan koken met duurzame vis. Deze ‘chefs’ kiezen al jaren voor zoveel mogelijk duurzame vis op hun menukaart.

GOOD ENTREPRENEURSHIP
The Shore is een duurzame surfschool en ontmoetingsplek in Scheveningen en richt zich, naar eigen zeggen op surfers, natuurliefhebbers en mensen die graag eerlijk en bewust willen leven. Het strandpaviljoen heeft niet alleen een duurzame menukaart, maar heeft duurzaamheid volledig doorgevoerd in de gehele bedrijfsvoering. Denk daarbij aan watergebruik, energiegebruik, de afvalstromen, kleding, food miles en een sociaal medewerkersbeleid. Circulair ondernemen, oftewel ondernemerschap met een goed gevoel. Hans van den Broek, een van de initiatiefnemers van The Shore, zal tijdens zijn inspiratiesessie meer vertellen over zijn visie op duurzaam ondernemerschap.
Hij wordt daarbij culinair ondersteund door Gerben Eshuijs van de Stadshoeve uit Zwolle. De Stadshoeve is een echt burgerparticipatieproces en is ontwikkeld, gerealiseerd en geëxploiteerd door betrokken burgers uit de buurt. De bijbehorende bistro bij de Stadshoeve werkt uitsluitend samen met boeren uit de omgeving en de menukaart bestaat voor meer dan 80% uit biologische producten.

De Bio-beurs vindt plaats op 22 en 23 januari in de IJsselhallen in Zwolle. Het programma op het foodplein is op woensdag en donderdag gelijk. Kijk op de site www.bio-beurs.nl om te zien op welke tijdstippen de inspiratiesessies precies plaatsvinden. Ook vind je hier welke standhouders te vinden zijn op de beurs en vind je bovendien meer informatie over het verdiepende workshop programma op de beurs.