Tips voor Horeca-ondernemers

Tips voor Horeca-ondernemers

De horeca start eindelijk weer op. Het ‘nieuwe normaal’ vraagt de nodige creativiteit van horeca-ondernemers. EKO-horecabedrijven hebben in een aantal opzichten de wind mee. Experts verwachten meer nadruk op de lokale voedselketen en ketens waar je volledig zicht op hebt. Met bio zit je dan goed. Merken zouden ook in de horeca wel eens belangrijker kunnen worden omdat consumenten zekerheden willen. Denk daarbij aan formules, maar ook het EKO-keurmerk Horeca is zo’n merk. Voor ons de opdracht om veel meer aan communicatie te doen.


Verder nog een paar tips van marktdeskundigen en trendwatchers voor de horeca:

• Maak je aanbod breder: naast de traditionele gastvrijheid kun je ook bezorgen – zowel maaltijden als pakketten, geef je kookcursussen en lever je aan de (bio)supermarkt of natuurvoedingswinkel.
• Voer meerdere (en kortere) shifts in. Met kortingen kun je sturen.
• Maak je menuaanbod simpeler zodat ook in de keuken de 1,5-meter regels uitvoerbaar blijft.
• Rek je openingsdagen en -tijden op. Voor wie in de stad gevestigd is of bij het station: ga open voor ontbijt.
• Vergeet buffetten, tenzij je mensen hebt die het voor de gast opscheppen.
• Kijk je wat je met drive-thru kunt doen. McDonald’s heeft het uitgevonden maar er kan veel meer.
• Afhaalmaaltijden zijn weer in. Zorg dan wel voor een kleine kaart.
• Doe meer met video. Een mooi thuiskookdiner dat begeleid wordt met een instructiefilmpje is een feest om te maken én een feest om te eten. Ron Blaauw levert er zelfs muziek bij.

Behalve hygiëne en controle wil de gast ook dat zijn voedsel van duurzame herkomst is. Veel horeca-ondernemers kennen hun gasten niet goed genoeg, weten wij uit onderzoek. Als je als horeca-ondernemer, cateraar of instelling juist nu wilt kiezen voor biologisch, helpen wij je graag op weg. Neem contact op met Andre Brouwer, 06-22198089 of ab@eko-keurmerk.nl