Foodplein op Bio-beurs biedt inspiratie voor horeca en catering om vaker voor biologisch te kiezen

Foodplein op Bio-beurs biedt inspiratie voor horeca en catering

Op 22 en 23 januari organiseert Bionext (ketenorganisatie van biologische landbouw en voeding) weer de Bio-beurs; de beurs voor professionals in biologische landbouw en voeding. Een van de onderdelen op deze beurs is het foodplein. Dit foodplein is in feite een grote keuken op de beurs waar diverse experts inspiratie bieden richting ondernemers in de horeca en catering om hun keuken verder te verduurzamen en vaker te kiezen voor biologische ingrediënten op de menukaart.

Het marktaandeel op biologisch in het out-of-home kanaal blijft nog steeds flink achter ten aanzien van het aandeel van biologisch in de supermarkt (1,7% versus 3,4% in 2018). Het gebrek aan kennis rondom biologische voeding, de beperkte beschikbaarheid van biologisch aanbod in het kanaal en de prijs van biologische voeding, lijken de belangrijkste oorzaken voor het achterblijven van het marktaandeel biologisch in het out-of-home kanaal.

Het foodplein is erop gericht om een deel van deze barrières weg te nemen. Door diverse inspiratiesessies van ondernemers uit de duurzame branche, kunnen bezoekers van het foodplein zich laten inspireren. Dit jaar kent het foodplein 3 inspiratiesesssies: Good Food, Good Fish, Good Entrepreneurship. De dag wordt begeleid door Maaike de Reuver van FoodInspiration. Maaike is hoofdredacteur bij FoodInspiration en vertelt dagelijks over ontwikkelingen in de foodbranche.

GOOD FOOD
Eric van Veluwen zal vanuit het thema ‘good food’ ingaan op zijn ervaring. Eric is al jaren een begrip in de biologische culinaire wereld en is een inspirator op het gebied van duurzaam ondernemen. Eric is mede-eigenaar van Antropia; een vergader- en congreslocatie in Driebergen-Rijsenburg.
Eric gaat tijdens zijn inspiratiesessie (waar hij zelf gaat spreken én koken) in op de vegetarische keuken, maar dan wel op duurzame wijze. Dat betekent onder andere dat hij kiest voor zoveel mogelijk seizoensproducten en producten van dichtbij. Dus geen soja uit Zuid-Amerika en zoveel mogelijk verspillingsvrij. Groenten zijn immers bederfelijk, hoe ga je daar als kok efficiënt mee om?

GOOD FISH
Good Fish Foundation is een begrip op het gebied van duurzame vis. De milieuorganisatie stelt zich ten doel om overbevissing en milieuschade door visserij en viskweek tegen te gaan door de ambitie om enkel goede vis in Nederland te hebben. Door het vergroten van de vraag naar duurzame vis wordt het voor visproducenten meer rendabel om mee te gaan met duurzaamheid. De organisatie is uitgever van de VISwijzer en geeft onder andere advies aan consumenten, supermarkten, restaurants en viswinkels welke vis wel of niet duurzaam is. Maar wat is nu duurzame vis en hoe beoordeel je duurzaamheid? In hoeverre kun je dan letten op keurmerken als MSC en ASC of juist het biologische keurmerk? Visstand, vismethode, seizoen en vangstgebied spelen allemaal een rol. In hun inspiratiesessie vertellen Christien Absil en Maud Veraar (beide directeur en oprichters van Good Fish Foundation) van Good Fish Foundation waar je als kok/inkoper op moet letten bij de keuze voor duurzame vis. Tijdens de inspiratiesessie zal een van de ambassadeurs van Good Fish Foundation: 'de chefs voor goede vis' gaan koken met duurzame vis. Deze ‘chefs’ kiezen al jaren voor zoveel mogelijk duurzame vis op hun menukaart.

GOOD ENTREPRENEURSHIP
The Shore is een duurzame surfschool en ontmoetingsplek in Scheveningen en richt zich, naar eigen zeggen op surfers, natuurliefhebbers en mensen die graag eerlijk en bewust willen leven. Het strandpaviljoen heeft niet alleen een duurzame menukaart, maar heeft duurzaamheid volledig doorgevoerd in de gehele bedrijfsvoering. Denk daarbij aan watergebruik, energiegebruik, de afvalstromen, kleding, food miles en een sociaal medewerkersbeleid. Circulair ondernemen, oftewel ondernemerschap met een goed gevoel. Hans van den Broek, een van de initiatiefnemers van The Shore, zal tijdens zijn inspiratiesessie meer vertellen over zijn visie op duurzaam ondernemerschap.
Hij wordt daarbij culinair ondersteund door Gerben Eshuijs van de Stadshoeve uit Zwolle. De Stadshoeve is een echt burgerparticipatieproces en is ontwikkeld, gerealiseerd en geëxploiteerd door betrokken burgers uit de buurt. De bijbehorende bistro bij de Stadshoeve werkt uitsluitend samen met boeren uit de omgeving en de menukaart bestaat voor meer dan 80% uit biologische producten.

De Bio-beurs vindt plaats op 22 en 23 januari in de IJsselhallen in Zwolle. Het programma op het foodplein is op woensdag en donderdag gelijk. Kijk op de site www.bio-beurs.nl om te zien op welke tijdstippen de inspiratiesessies precies plaatsvinden. Ook vind je hier welke standhouders te vinden zijn op de beurs en vind je bovendien meer informatie over het verdiepende workshop programma op de beurs.