EKO: De kroon op het werk van De Groene Weg

EKO: De kroon op het werk van De Groene Weg 

De Groene Weg lanceert per 1 januari 2018 een EKO-code. Hiermee gaat de onderneming samen met haar varkenshouders voor een nog duurzamere voedselproductie en een extra fijn leven voor de varkens.

De Groene Weg levert aan een groot deel van de Nederlandse supermarkten, met Albert Heijn als grootste afnemer. Varkensboeren die leveren aan De Groene Weg moeten al -naast de biologische regels- aan een aantal extra normen voldoen: zwangere varkens kunnen de wei in, in de stallen moet biologisch stro liggen en voor het transport van biggen geldt bij De Groene Weg: maximale afstand van 65km of transportduur van 1 uur.

Daarnaast is er nu dus de EKO-code. Net als alle andere EKO-ondernemers stellen de varkensboeren zich jaarlijks minimaal twee verduurzamingsdoelen. De boeren gaan elkaar daarbij helpen door hun kennis en ervaring met elkaar te delen. Zo wakkert de EKO-code de innovatiekracht binnen de keten aan.

Met het omarmen van de EKO-code, geeft De Groene Weg proactief invulling aan nieuwe eisen die binnen het EKO-keurmerk gesteld worden. Stichting EKO-keurmerk verwacht dat vanaf januari 2018 ook in de zuivel met extra collectieve eisen wordt gewerkt. Ondertussen wordt hierover ook gesproken met de akkerbouw, de glastuinbouw en de geitenbranche.

Zo geven de verschillende sectoren op hun eigen manier invulling aan wat ze willen verduurzamen. Voorwaarde is dat jaarlijks op twee verschillende thema's vooruitgang wordt geboekt. De biologische sector werkt zo ieder jaar weer duurzamer. Dat is de kracht van het vernieuwde EKO-keurmerk.